Stoere Vrouwen bij Kelderman – De Edese Post 28 juni 2013

Geplaatst op 8 jul, 2013 in Diversen, Nieuws | Geen reacties

EDE – Steeds meer bouwbedrijven kiezen voor duurzaam FSC-hout, blijkt uit de resultaten van de StoereBouwers competitie van StoereVrouwen. Dinsdag zetten zij de winnaars in het zonnetje. Kelderman Bouw werd tweede op de ranglijst StoereBouwers. Het bouwbedrijf deed mee aan de ludieke competitie die bouwers uitdaagt om meer duurzaam hout te gebruiken. LAUDY Bouw & Ontwikkeling komt op de eerste plaats van de StoereBouwers ranglijst te staan.

Voor consumenten is het nog moeilijk zichtbaar of er goed hout wordt gebruikt in onze huizen, restaurants en andere gebouwen. StoereVrouwen, een consumentenorganisatie die duurzaamheid promoot, is daarom een competitie gestart om bouwbedrijven uit te dagen serieuze stappen te zetten om meer duurzaam FSC-hout te gebruiken in de bouw. Met deze competitie vragen zij aandacht voor ontbossing en illegale houtkap en wijzen zij bouwbedrijven op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Opvallende uitslag
Op een voor de competitie speciaal ingerichte website, kunnen bouwbedrijven een test doen om StoereBouwer te worden. Van de ruim 150 bouwbedrijven die de test tot nu toe hebben ingevuld, geeft 84% aan in de toekomst meer duurzaam hout te willen gebruiken. Een opvallende uitslag is dat hoewel 83% van de bouwbedrijven in het beleid heeft opgenomen zoveel mogelijk FSC-hout toe te passen, slechts 44% (deels) FSC-gecertificeerd hout inkoopt. Directeur van FSC Nederland, Liesbeth Gort, “dit soort grote verschillen tussen beleid en praktijk komen helaas nog erg veel voor. Bouwbedrijven die dit willen veranderen en écht hun verantwoordelijkheid willen nemen kunnen voor ondersteuning bij ons terecht.”

Winnaars
Kelderman Bouw sleepte dinsdag de tweede prijs in de wacht en krijgen een bezoekje van StoereVrouwen. Ook LAUDY Bouw & Ontwikkeling die op de eerste plaats van de StoereBouwers ranglijst eindigt, ontvangt een bezoek van StoereVrouwen op de bouwplaats. ,,Wij zetten deze stoere bedrijven graag in het zonnetje, omdat zij de groeiende vraag naar duurzaam hout door consumenten en opdrachtgevers serieus nemen”, vertelt Kirsten Oosterbroek, directeur van het vrouwennetwerk.

Over
StoereVrouwen is een netwerk van 5.000 bewuste shoppers, die samen een positief ‘leger’ van kritische consumenten vormen. Met opvallende acties zoals de Groene Sint campagne met Oxfam Novib, de campagne Fair Valentine met Hivos, stimuleren zij zowel elkaar (de consumenten) als winkeliers en producenten tot wereldverbeterende veranderingen.

error: Deze inhoud is beschermd